Tandläkare, gynekolog och fotvårdare

Mina kära vänner. Hur kan det mänskliga släktet ens komma på yrken som tandläkare, gynekolog och fotvårdare? I min värld är dessa yrke så långt bort från mig det bara går att komma. Skräcken att bara prata om att besöka dessa är enorm. Idag var det dax igen för ett besök hos käftis.
 
Med andan i halsen kommer man inspringande för att snabbt föras ner i denna oinbjudna vilstol. Att inte glömma den vackra haklappen som hängs runt halsen. Väl nerhissad i någon bakåtlutat position oerhört nära skrevet på både sköterskan och tandläkaren är det då dags. Idag ska vi bara laga en tand. BARA LAGA skulle det kännas betryggande. NÄÄÄÄÄÄ. Nu tar vi och lägger lite bedövning så känner du inget. Du är snabbt på benen igen. MMMM visst. En aningen spänd kommer då sprutsatans saken. Nu kommer det ett litet stick. ETT LITET. Hur ont gör inte det där första lilla sticket. Outhärligt. Idag blev det också fullpott. Rakt in i nerven. En känsla av en elstöt rakt igenom tungan en vals runt i munnen med en avslutande salut rakt upp i vänster öga. Ett skrik utan like kom ur det numera lätt bedövande svalj. Oj det blev fullpott tvittrar tandsköterskan. Bra gjort kompis. 
Svetten lackar, tårar rinner, kroppen är spänd som en fiolsträng ansiktet blir mer och mer bedövat och livet känns perfekt där nere bland skreven.
 
Då kommer borrhelvetet med ett ljud som en jetmotor. Gräver sig ner i det som numera känns som en stor krater i munnen. Det borras och borras. Tankarna går runt i huvudet. Bara jag överlever. Munnen blir torr som fnöske av en ormliknande sug. Borrar, sugar, ställningar, bomullstussar mm. Munnen sväller över. 
 
Hur underbart är det inte att ligga där och se rakt upp i någons annans näsborrar. Inte ens någon planch med halnakna idrottare bjuds man på numera. Allt var bättre förr. 
 
 
Tro nu inget annat än att jag överlevde denna fruktansvärda stund. Efter att med ostadiga ben staplat fram till speglen i entrén för att försäkra mig om att jag inte ser fullständigt skräkinjagande ut går jag mot kassan. För det räcker inte med att det är en skräckfylld upplevelse med skrev, näsborrar och en martyr till tandläkare. Jag skall betala en jädrans timpenning också. Då inträffar det ofattbara. Det gick på GARANTIN. Ja se mina vänner det är 5 års garanti på kärringens tänder. Ja se halleluja, detta måste firas. En martyrupplevelse gratis dagen till ära.
 
Med ett bedövat ansikte drog jag deppat tillbaka och såg framemot att tröstäta ordentligt i cafét.
 
 
Det är inte alls svårt att hitta något att tröstäta samt fira garantibesöket hos käftis.
 


Nu går det ju att dra väldigt många paralleller mellan besök hos tandläkaren, gynekologen och fotvården. Stolarna är allt annat än inbjudande, instrumenten är kalla, vad som händer har man som patient inte en aning om. Förlita sig på expertisen är det enda som kan göra. Utsatt, rädd, genomsvett, panikångest och allt ifrån bekväm är den enda känslan jag bjuds på vid dessa besök.
 
 
Huvudvärk och svårt att öppna munnen är det riktigt behagligt för mannen här hemma ikväll. 
Kvällen börjar gå mot sitt slut och det ska bli en skön känsla att somna ifrån denna skräckinjagande dag. Imorgon är det fredagsmyyyys.
 
Kram Kram
 
Axelsmom
 

Kommentarer :

#1: Anonym

Ha ha ha skulle kunna tro att någon gjort ett gästinlägg☺

skriven

Kommentera inlägget här :