Lido di Ostia och bränt kött. ( Varnar för bilder utan filter )

Lido di Ostia är dit man tar sig närmast om man som vi vill bada i havet. Vi tog oss till stranden utan missöden och fann nästan en nybilsparkering. Vi tog vårt pick och pack och letade rätt på den strandbiten som uppfyllde mina krav. Inte se ut som något skabbigt tillhåll, rena toaletter och trevlig personal. Redan vid entrén mötte vi säkert farbror i familjen som inte har alla hästar hemma men som fixar att sälja biljetter på allra bästa sätt. Han sålde på mig både parasoll och solsäng. 14 euro för oss två. Taget sa jag och vi stegade in på La Conchiglia Beach. Betala gjorde man i baren hos familjens överhuvud La Mamma. Den kärringen visste vad hon ville. Därefter mötte vi vår strandvärd. Som fixade parasoll mm och höll ordning på oss gäster. Detta var garanterat Pappa i huset. La Mamma styrde honom med järnhand. Pappa liknade en USA-muskulössmåfet polis. Han jävlades man inte heller med. Super trevlig och det bästa av allt. Perfekt engelska. Bjöd på sig själv men ändå auktoritär.
 

Ja det var just här vi huserade när vi inte plaskade i vattnet så klart. Lillen fullständigt älskade detta. Han badade konstant i två timmar med snabbt avbrott för dricka och melon. Det var full fart hela tiden. Lite trevande steg i början men när han väl var i vattnet gick det inte stoppa han.
 

Nya badbrallor för dagen invigdes i det salta vattnet som enligt lillen smackade gott. På stranden skrek jag som en jobbig lattemorsa. Smaka inte påååå vattnet. Som om han lyssnade på det liksom....
 
 
Jodå begagnade gravidmagen och gäddhäng vågade sig ner hela 3 gånger till vattnet. Doppade mig vilket är helt otroligt för badkrukan Linda.
 
 
Är mig lite emot att handla hos alla strandförsäljare för de ger sig liksom inte. Men när lillen kollat med stora ögon på alla andras madrasser överraskade jag han med en Spiderman madrass när han minst anade. Det blev dundersuccé. Han började nästan gråta av lycka. Han skrek jaaahooo nu är jag som alla andra, vilket är väldigt viktigt just nu.
 
 
Det var en lycklig kille där i vattnet som följde alla mammas tjatiga förmaningar. Även om gränserna testades då och då till mina arga blickar från solstolen. För det var just där jag befann mig större delen av tiden. Måste ju smälta in i mängden och inte göra sig till åtlöje liksom.
Där låg albinoliknande jag under filten och gjorde allt för att gömma mig.
 

Det var inte en enda som kollade snett och skrattade åt mig. Detta var ju det mest naturliga i världen. :-) Nu skulle ni kunna tro att jag är så fåfäng och inte vill visa min begagnade gravidmage, gäddhäng och sladdrande lår utan baspar denna upplevelse till min gubbe. Där hade ni fel.... Det finns en så bra anledning till varför jag just är badkruka och besöker en badstrand sådär vart 3:e-4:e år. Jag tål inte solen. Hur jag än gör så bränner jag skiter ur mig. Så nu mina vänner där i etern. Nu skall ni få se på grillat kött. Trots solskyddsfaktor 50 och liggandes under filten ser jag nu ut såhär.
 

Grillat kött är ju en klar favorit men absolut inte på mig. Innan dagens strandupplevelse var ju den albinoliknande hyn en jämn blek nyans. Nu är det någon blandning av grillat kött, kokt kräfta och polkagris randig stång. Ja gubben lär få sig ett hejdundrande skratt när jag kör striptease imorgon och han blir bländad av de kritvita säckande brösten däremellan det grillade köttet.
 
Så nu kanske ni alla förstår att få mig till stranden är en grym uppoffring. Jag kommer få lida i dagar och just nu skriker kroppen efter hjälp. Det smörjs med AleoVera, dricks vatten blandat med söta drycker, alvedon, svala lakan och framför allt lugn och ro. Gubben ska vara glad att han befinner sig på andra sidan sundet. För vilken gnällkärring jag är just nu. MEN det var det värt. Fast det lär dröja sådär 4 år till nästa gång. För nästa besök på La Mamma beach lär jag ligga under parasollen och fullt påklädd.
 
Så till alla som inte använder solskydd gör det. Det otroligt farligt att bränna sig. Min lilla afrikan, ja han blev bara mörkare och mörkare ju längre timmarna gick och på honom märks det ju inte. Han frågade om jag var avis på honom just NU. Gissa svaret.
 
Vi fick en grym dag trots det grillade köttet och på vägen hem somnade lillen med ett leende på läpparna.
 
 
Det blev en dag på stranden, en dag på stranden lalllalllallllallaaaa.... vi sjönk ner i sanden......dagen den rusade förbi.
 
 
Kram Kram
 
Axelsmom

Kommentarer :

#1: Madelaine

Axels glädjevrål hördes hit😄. Underbart att läsa om er. Var rädda om er. Kram

skriven

Kommentera inlägget här :